Pengikut laman ini

Saturday, November 15, 2008

Latihan Alih Bentuk Teks BM STPM

Latihan Alih Bentuk Teks Bahasa Malaysia STPM (Kertas 2)

Tahun ini dijangkakan soalan Alih Bentuk Teks akan menggunakan petikan prosa atau puisi klasik. Oleh itu saya sediakan soalan latihan mengalih teks prosa klasik kepada bentuk prosa moden untuk calon-calon STPM yang akan menjawab soalan Bahasa Malaysia Kertas 2 pada 25 November nanti. Saya juga telah menyediakan jawaban contoh untuk dijadikan panduan sekiranya diminta oleh calon. Selamat mencuba soalan tersebut.

Soalan 6.
Alih bentuk prosa klasik di bawah kepada bentuk prosa Melayu moden. [15 markah]

Adapun segala anak cucu Telanai Terengganu semuanya lari ke Melaka, maka dipersembahkanlah ke bawah duli Sultan Alau’d-Din, “Bahawa Telanai telah dibunuh Sultan Muhammad, sebab mengadap ke Melaka. Seri Akar Raja yang datang membunuh,” dan peri raja Pahang hendak melanggar balairung Melaka, akan merebut kerajaaan Baginda itu, semuanya dipersembahkan. Maka Sultan Alau’d-Din pun terlalu murka; titah baginda, “Raja Pahang hendak menunjukkan makarnya kepada kita. Baiklah kita suruh serang negerinya.” Maka baginda menyuruh berlengkap hendak menyerang Pahang. Maka sembah Bendahara Paduka Raja, “Ampun tuanku, beribu-ribu ampun di atas batu kepala patik, pada bicara patik, hamba tua ini, jangan taajal kita membinasakan Pahang itu; barang suatu hal paduka kakanda, tunkulah yang rugi. Baik patik itu Laksamana kita utuskan ke Pahang.” Maka titah Sultan Alau’d-Din, “Baiklah, yang mana kata Bendahara kita turut.” Maka ada cucu Telanai Terengganu tiga orang lelaki; disuruh Sultan Alau’d-Din peliharalah baik-baik kanak-kanak itu. Megat Sulaiman seorang namanya; Megat Hamzah seorang namanya; dan lagi seorang Megat Omar namanya. Maka Laksamana pun berlengkaplah; setelah mustaed, maka surat pun diarak oranglah ke perahu. Setelah itu maka Laksamana pun pergilah.
(Dipetik dan disesuaikan daripada Sulalatus Salatin, Sejarah Melayu, hlm. 181-182, DBP, 1996)

Jika calon memerlukan jawaban contoh sebagai panduan, sila nyatakan alamat e-mel dalam ruangan komentar.

Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

14 comments:

Anonymous said...

cikgu,ada contoh jawapan?

-Zafirah-

Cikgu Mohd Khir Kassim said...

Ok, tiada masalah, saya akan e-mel jawaban yang diminta.

Anonymous said...

cikgu, boleh saya minta contoh jawapan. ni emel saya. adeqdina@yahoo.com. terima kasih.

Anonymous said...

Cikgu Khir...saya ingin minta jawapan daripada cikgu...volcanowizard@hotmail.com
Terima Kasih.

Anonymous said...

salam, emelkan jawapan pd saya..sal_dgreat85@yahoo.com

Pismp Bahasa Iban Januari 2013 said...

saya pn nak jawapannya sbb sy mmg lemah dlm bhgn alih bentuk prosa..
dOria_Mitz@yahoo.com

Anonymous said...

cikgu,saya nak minta jawapan contoh untuk soalan ini.ni emel saya cikgu. doe_dorothy@yahoo.com. terima kasih cikgu.

Anonymous said...

cikgu... boleh saya dapatkan jawapan soalan... ini email saya darkfireball875@yahoo.com

yobajat said...

Cikgu, boleh kirimkan saya jawapan latihan alih bentuk teks klasik ke e-mel saya: samynathan@hotmail.com
terima kasih.

Anonymous said...

e-mail jawapan kepada saya cikgu..
darkwerty@gmail.com .. Thanks :)

Anonymous said...

salam cikgu, bole saya minta jawapannya? adam_nakatsu@yahoo.com

Unknown said...

saya nak..adha_adibah@yahoo.com..

Anonymous said...

NIe email saya.Adieybah@gmail.com.....saya nk skema jawapan nya...

Unknown said...

assalamualaikum.. boleh cikgu kirimkan jawapnnya kepada saya vivisuryati@gmail.com
terima kasih